שבעה זרעים לסתיו

1. קרוב אל הלב: רעיונות נודדים ומחפשים אחר קרקע פורייה לנבוט בה. האם הרעיון שנובט בך כרגע שייך לתחומים שמעסיקים אותך? אם יש לך כבר רקע בתחום, התנסית, למדת, הכרת, בדקת – לרעיון שלך יש היכן להיאחז.

2. נפלא ואחר: יש רעיונות שנוחתים מהשמיים, ברור שהם הגיעו מספירה אחרת שאפילו לא יכולת לדמיין. כזה היה הרעיון שנחת עלי לעבור לגור במשאית בית ולנדוד בארץ. כשרעיון כזה מגיע הוא הופך את הראש, הוא משנה את סוג הקרקע שחשבת שיש לך תחת רגליך. הכל נראה אחרת פתאום. לרעיונות נפלאים ואחרים יש מאפיין חשוב – הם הופכים הכל לטובה וגורמים שמחה.

3. ישן נושן: יש זרעים שעוברים משנה לשנה. השנה אשב לכתוב על הילדות שלי, על תחום הידע שלי, את הרומן שמתבשל בתוכי. זרעים עקשניים כאלה, שלא מוותרים משנה לשנה, מכילים בתוכם פוטנציאל עצום לתחושת כישלון (שוב לא צמח מזה כלום) או לצמיחה חסרת תקדים. דווקא העובדה שהם עוד לא נבטו גורמת להם להיות עשירים יותר. את עברת עוד סיבוב על האדמה. אולי השנה הם יפתיעו וינבטו?

4. זרעי בר: תופעה ידועה היא שכשאת מתיישבת לעבוד על דבר אחד, דווקא חברו – שלא התכוונת בכלל לעסוק בו – דורש תשומת לב. כשאת פורייה ומשדרת לעולם שאת רצינית ועובדת, עוד זרעי רעיונות מנסים את מזלם. צמחי בר מוסיפים חומרים מדשנים חיוניים לאדמה. אל תגרשי אותם ואל תזלזלי בהם. בשעה שאת לוקחת רגע לטפל ברעיון בר כזה, העניין המרכזי שאת עובדת עליו ומתחמק ממך – יצוץ בראשך במפתיע.

5. זרעי הידוע: כל אחת מאיתנו יודעת משהו על החיים האלה. והידע שצברת הוא ייחודי. הזרעים של מה שאת יודעת, בכל מקרה נובטים ונושאים פירות ואת יודעת כבר מה עובד עבורך. בחרי רעיונות שמגיעים ממה שאת יודעת, ממה שבשל בתוכך. למה שהעולם ממילא מבקש ורוצה ממך.

6. זרעי ההלא ידוע: אלה הזרעים המסתוריים ביותר. כל כותבת מכירה אותם. הדמות לפתע מספרת לה משהו שהיא לא תיארה לעצמה. השיר שעוסק בילדות לוקח פתאום למקום אחר. תכנים עמוקים יותר מתגלים. הדימוי על הכריכה מעניק לספר היבט לא צפוי. תהליכי יצירה מעניינים תמיד מערבים רעיונות לא צפויים, תפניות וגילויים.

7. זרעי קריאה: אם את כותבת ואם לאו – בבקשה תקראי. והרבה. וכדאי שתקראי בנושאים שמעניינים אותך. תגלי שכבר כתבו על הכול. שכותבות אחרות התחבטו בבעיות דומות לשלך ופתרו אותן כך או אחרת. שימי לב לאופן שבו הן בונות עלילה, דמויות, תחומי ידע, עניין, מתח. איך מתחיל הספר? איך הוא נגמר? ומה קורה באמצע? ממש בלב הספר.